Tuesday, 28 June 2011

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK MIKRAJ.



"Maka berilah peringatan kerana sesungguhnya ingat-mengingatkan itu memberi manfaat (faedah) kepada orang-orang yang beriman." (Az-Zariyat:55)



Ali r.a meriwayatkan sebagai berikut:
“Saya bersama-sama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah SAW, maka kami temui Beliau dalam keadaan menangis. Kami bertanya kepada Baginda: “apakah yang menyebabkan engkau menangis wahai Rasulullah?”
Baginda menjawab:
“Pada malam aku diisrakkan ke langit, aku melihat orang-orang yang mengalami penyeksaan, maka aku teringatkan keadaan mereka, aku menangis.”
Saya bertanya lagi:”Wahai Rasulullah apakah yang engkau lihat?”
Baginda menjawab:
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya yang di cabut dari belakang, sedangkantar mendidih dari neraka dituangkan ke dalam kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari belakang badanya, sedang air getah kayu zakum dituangkan ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki dan tanganya kearah ubun-ubun kepalanya, serta dibelit dibawah kekuasaan ular dank ala jengking.
5. Wanita yang memakan badanya sendiri, serta dari bawah tampak api yang berkobar-kobar dengan hebatnya.
6. Wanita yang memotong badanya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam serta memakan usus-ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli,buta dan bisu di dalam peti neraka, sedang badanya mengalir darah dari lubang-lubang badanya (hidung,telinga dan mulut) dan badanya membusuk akibat penyakit kulit.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan berbadan himar yang mendapat berjuta macam seksaan.
10. Wanita yang berbentuk anjing sedangkan beberapa ular dan kala jengking masuk melalui duburnya sedangkan malaikat sama-sama memukuli kepalanya dengan palu dari neraka.
Maka berdirilah Fatimah sambil berkata:”Wahai ayahku,mata hati kesayanganku, ceritakanlah kepadaku, apakah amal perbuatan wanita-wanita itu?
Rasulullah SAW bersabda:”hai Fatimah ada pun tentang:
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya (ditutup) di kalangan lelaki.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya, kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-katanya.
3. Adapun wanita yang digantung payu daranya, kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
4. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tanganya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib.
5. Adapun wanita yang memakan badan dirinya sendiri kerana dia bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan aib orang lain.
6. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting kerana dia suka menonjolkan diri(ingin tekenal) di kalangan orang ramai, dengan maksud supaya mereka itu melihat perhiasan dan orang yang melihatnya jatuh cinta padanya kerana melihat perhiasannya.
7. Adapun wanita yang diikat kedua kakinya dan tangannya sampai ke ubun-ubun dan dibelit oleh ular dan kala jengking, kerana dia mampu untuk mengerjakan solat dan puasa, sedangkan dia tidak mahu berwuduk dan solat dan tidak mahu mandi wajib.
8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti hamar kerana dia suka mengadu domba serta berdusta.
9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing, kerana dia ahli fitnah serta suka marah-marah kepada suaminya.

Kesimpulannya segala peristiwa yang telah dilihatkan oleh Allah kepada Rasulullah semasa dalam perjalan israk adalah benar, dan ia merupakan tanda kekuasaan Allah yang Maha Esa. Dan sesungguhnya segala perbuatan manusia di dunia akan mendapat balasannya di akhirat kelak. Barangsiapa melakukan amal kebajikan maka baiklah balasannya di akhirat kelak, barangsiapa yang mengerjakan kemungkuran di muka bumi ini maka buruklah balasannya di akhirat kelak bersesuaian dengan firman Allah:

" Barang siapa membawa kebaikan, maka dia memperoleh(balasan) yang lebih baik daripadanya,sedang mereka merasa aman dari kejutan (yang dasyat) pada hari itu. Dan barang siapa membawa kejahatan, maka disungkurkanlah wajah mereka kedalam neraka. Kamu tidak diberi balasan, melaikan (setimpal) dengan apa yang telah kamu kerjakan". (surah An-Naml, ayat 89-90)

Petua kurangkan panas badan (demam)

CARANYA:
minum air bedak nasila dan gunakan sebagai air rendaman kain di kepala.
kandungan di dalam batu nasila dapat mengurangkan panas dalam badan.

sayur kolegen dan protein asli




semua bahan - bahan di atas mudah didapati.
sekarang ni ada banyak produk kolegen untuk mencantikkan kulit dan menganjalkan kulit.
kolegen bagus untuk kulit kita tapi pada yang was-was tentang produk yang ada sekarang dan
kalau susah sangat nak beli produk kolegen apa kata kamu cuba yang asli.

Petua Menjaga Wajah dan Kulit

Setiap Hari : Pastikan muka dicuci 2 kali setiap hari.
Setiap Minggu : pastikan muka di pupur , dimask atau di urus dengan teliti sekurang-nya sekali seminggu.
Setiap 2 Bulan : Rawatan muka untuk kecantikan dalaman.(paling malas pon beli jew pupur kt watsons ke banyak jenis kan boleh sapu pada seluruh wajah dan badan jugak)

Jenis pupur :

a) Pupur mengeras
Pupur mengeras mengandungi bahan-bahan seperti tanah liat, sulfur, bahan mengupas (peeling) dan astringen. Diantara pupur mengeras ini ialah kaolin, fullers earth, magnesium karbonat, sulfur dan kalamin

b) Pupur tidak mengeras
Pupur ini dibuat daripada bahan biologi seperti buah-buahan, tumbuh-tumbuhan dan sayur-sayuran atau daripada bahan semulajadi seperti telur dan sebagainya. Pek serbuk oat juga merupakan contoh pupur tidak mengeras.


Tujuan menggunakan pupur :
  1. Untuk merangsangkan kulit muka.
  2. Untuk menghaluskan kulit muka.
  3. Untuk membersihkan kulit serta mengelupaskan kulit yang kering.
  4. Untuk melegakan dan meyuburkan kulit.
bahan2
timun yang dihancurkan
tomato
telur
bedak nasila
sedikit serbuk batu nasila.
..adun dan pupur di muka..
selamat mencuba.

Sunday, 26 June 2011

Batu Nasila

Fakta tentang Gipsum

Kata gipsum berasal dari kata kerja dalam bahasa Yunani μαγειρεύω, yang artinya memasak. Disebut memasak karena di daerah Montmartre, Paris, pada beberapa abad yang lalu orang-orangnya membakar gipsum untuk berbagai keperluan, dan material tersebut kemudian disebat dengan plester dari Paris. Orang-orang di daerah ini juga menggunakan gipsum sebagai krim untuk kaki, sampo, dan sebagai produk perawatan rambut lainnya. Karena gipsum merupakan mineral yang tidak larut dalam air dalam waktu yang lama, sehingga gipsum jarang ditemui dalam bentuk butiran atau pasir.
  p/s : gipsum ada pelbagai jenis ada dari Jamaika, Iran, Thailand, Spanyol (penghasil gipsum terbesar di Eropa), Jerman, Italia, Inggris, Irlandia, Manitoba, Ontario, Canada, New York, Michigan, Indiana, Texas, Iowa, Kansas, Oklahoma, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada, Paris, California, New South Wales, Kalimantan, dan Jawa Barat.
  sumber dari wikipedia.

Nasila

Dirumus khas dari batu nasila yang asli dan boleh digunapakai sebagai produk penjagaan kulit wajah supaya lebih licin halus dan berseri.

KRIM NASILA

Boleh digunakan pada kulit.Air panas, gigitan serangga, luka dan sebagainya.
Cara penggunaan: usapkan di bahagian yang sakit.

PETUA ORANG DULU-DULU

petua pertama: Bagaimana nak hilangkan hidung tersumbat
Cara penyelesaian: Letakkan kunyit hidup yang telah dihancurkan di kedua-dua sisi hidung semalaman.
p/s: saya dah cuba berkesan tapi kuning sikit hidung saya.lepas basuh baru hilang.

SENARAI PRODUK NASILA

BEDAK HARUM MAWAR
BEDAK HARUM NASILA
MINYAK HARUM KASTURI
BEDAK BERUBAT RESDUNG
KRIM NASILA
BEDAK KUNTUM NASILA
.....

Produk Untuk Menghaluskan kulit

Kebanyakkan produk nasila ini.kunci utama adalah untuk menghaluskan kulit terutamanya yang berwarna putih. Seperti Bedak bulat Nasila atau lebih dikenali sebagai Bedak Nasila.

Bedak Nasila

Ini antara produk yang paling laris.